پيامد سنگین بی‌نمازی

پيامد سنگین بی‌نمازی


انسان با نماز نخواندن جهنمی و اهل دوزخ می‌شود، قرآن از گفتگوی میان بهشتیان و دوزخیان خبر می‌دهد که بهشتیان از علّت جهنمی شدن اهل دوزخ سئوال می‌کنند. در جواب آنان، اولین سخنی که بر زبان میآورند بی‌نمازی و بی‌تفاوتی نسبت به نماز است:
«مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ » [۲۶]
«چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.»
منظور از "صلاة" در اینجا، نماز معمول در اسلام نیست بلکه منظور عبادتی خاص است به درگاه خدای تعالی که با همه عبادتها یعنی عبادت در شریعتهای آسمانی که از حیث کم و کیف از همدیگر مختلفند می‌سازد. [۲۷]


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : علي
تاریخ : یک شنبه 5 بهمن 1393
اهمیّت نماز


اهمیّت نماز


۱) نماز از واجبات الهی است:
«إِنَّ الصَّلاَةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا » [۱۱]
«نماز، وظیفه ثابت و معیّن برای مؤمنان است.»
"کتابت" کنایه است از واجب بودن و واجب کردن، پس طبق این آیه، نماز بر مؤمنان نوشته و واجبی است دارای وقت. [۱۲]
۲) بر پاداری نماز از صفات مؤمنان حقیقی است: [۱۳] [۱۴] [۱۵]
«الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَ مِمَّا رَزَقثْنَاهُمْ یُنفِقُونَ » [۱۶]
«آنها که نماز را برپا میدارند و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.»
۳) محافظت از نماز، نخستین نشانه عملی تقوا و معاد باوری است:
«...وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ یُحَافِظُونَ » [۱۷]
«...آنها که به آخرت ایمان دارند و به آن(قرآن) ایمان می‌آورند و بر نمازهای خویش، مراقبت می‌کنند.»
تا آنجایی که به پای بندی نماز در میدانِ جنگ تأکید شده است. [۱۸]
۴) نماز، نخستین نشانه حکومت صالحان در روی زمین است:
«الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ...» [۱۹]
«کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیم، نماز را برپامیدارند... »
۵)نماز باز دارنده از زشتیها و بدیها:
«...وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَ الْمُنکَرِ...» [۲۰]
«...ونماز را بر پادار، که نماز (انسان )را از زشتیها و گناه باز میدارد...»
سیاق آیات شاهد بر این است که منظور از این باز داری، بازداریِ طبیعت نماز از فحشاء و منکر است.
البته بازداری آن به نحو اقتضاء است نه علیت تامه، که هر کس نماز خواند، دیگر نتواند گناه کند یعنی نمازی که با رعایت آداب و شرائط مطلوبِ شرع، انجام یافته قدرت باز دارندگی از گناه را دارد، به شرطی که خود شخص اراده بر انجام گناه نداشته باشد. [۲۱] [۲۲]


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : علي
تاریخ : یک شنبه 5 بهمن 1393
دانلود كتاب علامه طباطبايي به نام عايشه
 
دانلود كتاب علامه طباطبايي به نام عايشه

 

 

دانلودكتاب علامه طباطبايي به نام عايشه

 علامه سيد مرتضي عسگري

درد:

تعصب شديد، تبعيت آور آورانه؛ احترام بيش از حد به اصطلاح به صلحاي قوم، و به خود

جرأت ندادن تحقيق در تاريخ زندگي و اخلاق و روحيات آنان، همراه بحث و بررسي دقيق

تمام جهات عصري آه در آن م يزيسته اند، بزر گترين عامل درماندگي مسلمانان و

سرتفرقه و و عق بافتادگي جامعه ي اسلامي است.

چهارده قرن بر تاريخ اسلام م يگذرد؛ ولي وقايع حساس و اتفاقات مهمي آه عامل اصلي

سير چنين تاريخي براي اسلام بوده به گوش همه ي مسلمانان آه اين تاريخ مربوط به

آنهاست نرسيده است عوامل مختلف سياسي نيز نقش مهمي را در اين مورد به عهده

داشته اند.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
:: ادامه مطلب
نویسنده : علي
تاریخ : یک شنبه 5 بهمن 1393
علامه سيد مرتضي عسگري به نام آخرين نماز
 
علامه سيد مرتضي عسگري به نام آخرين نماز

 

 

آخرين نماز

علامه سيد مرتضي عسگري 

بازگردد رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در كنار كعبه و در حضور مردم اعلام داشت كه

زيد پسر خوانده اوست » .

بسيارى از اين مردم پس از ظهور اسلام به يكباره دگرگون شدند ، مكه

و مدينه مركز نور شد و بدانجا رسيدند كه آن جوان انصارى در جنگ بدر

به حضور پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آمد و گفت : « يا رسول اللّه‏ ! پاداش كسى كه با اين قوم

بجنگد و كشته شود چيست ؟ فرمود : « بهشت » گفت « به به ! فاصله ميان

من و بهشت همين خرماهايى است كه مشغول خوردن آن هستم » آنها را

به دور انداخت و جنگيد تا شهيد شد .

آرى ، در آنجا جنگيدن براى رضاى خدا و سعادت اخروى بود ؛ اما

جاه طلبان و هواپرستان كه منافع مادى و دنياى خويش را با رشد روز

افزون اسلام در خطر مى‏ديدند ، به هر وسيله مى‏كوشيدند تا اين شريعت

آسمانى را از بين ببرند ، ابتدا كوشيدند با تطميع از دعوت و پيشرفت آن

جلوگيرى كنند ، بعد به ارعاب و تهديد روى آوردند گاه با تطميع و گاه با

ارعاب و تهديد ، از تبليغ و رسالتِ پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله جلوگيرى مى‏كردند ، ولى

پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در مقابلِ تمام اين سختى‏ها و شدائد ايستادگى كرده و با

طاغوت و طاغوتيان به مبارزه پرداخته است .


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
:: ادامه مطلب
نویسنده : علي
تاریخ : یک شنبه 5 بهمن 1393

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد